Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ چرا به نرم‌افزار کنترل والدین نیاز است؟ 

پرونده/ چرا به نرم‌افزار کنترل والدین نیاز است؟ 
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

بین یادگیری و تفریح و به عبارت دیگر بین تبدیل اینترنت به مکانی امن‌تر برای فرزندان‌ و دادن آزادی به آ‌ن‌ها از سوی والدین در وب‌گردی باید تعادل ایجاد شود.

به گزارش گرداب، زمانی وجود داشت که نیازی نبود والدین در مورد فعالیت‌های دیجیتالی فرزندان‌شان نگرانی زیادی داشته باشند. یک کامپیوتر واحد و متمرکز در خانه تنها راه ورود به اینترنت بود و تقریبا به راحتی قابل نظارت بود. سپس دستگاه‌های موبایل آمدند. اکنون چالش بسیار بزرگ‌تر است. علاوه بر این که فرصت‌های بیشتری برای کودکان‌مان وجود دارد که به دور از چشمان ما وب‌گردی کنند، خطرات بیشتری نیز در دنیای دیجیتال پنهان است.

این باعث می‌شود نرم‌افزار کنترل والدین برای والدین و سرپرستان به یک گزینه جذاب و بسیار مورد نیاز تبدیل شود. در حالی که حتی توسعه‌دهندگان سیستم عامل هم اکنون برخی از قابلیت‌ها را در این زمینه ارائه می‌دهند، اما کامل‌ترین مجموعه قابلیت‌ها از راه‌حل‌های شخص ثالث ارائه می‌شود که توسط کارشناسان امنیتی طراحی شده‌اند. ابزار‌های مناسب باید بین افزایش ایمنی فرزندان شما و دادن آزادی برای جستجو، یادگیری و معاشرت آن‌ها تعادل ایجاد کند.

چرا باید از نرم‌افزار کنترل والدین استفاده کنیم؟

امروزه بچه‌ها زمان بیشتری را در دستگاه‌های موبایل در فضای مجازی می‌گذرانند. به‌طور مثال زمان استفاده از صفحه نمایش برای کودکان آمریکایی قبل از همه‌گیری کرونا تقریباً چهار ساعت در روز تخمین زده می‌شد. طبق همان گزارش، به لطف قرنطینه‌های دوران کووید، این زمان استفاده دو برابر شد. با این حال، فناوری همچنین یک راه نجات برای جوانان در طول همه‌گیری کرونا بود؛ زمانی که بسیاری از افراد از آن برای به‌روز ماندن در دروس، ارتباط با دوستان و گذراندن وقت در سایت‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌کردند. چه بخواهیم چه نخواهیم، این بخشی کلیدی در زندگی آنان باقی می‌ماند.
مانند همه چیز، نکته کلیدی برای والدین این است که بفهمند خطر در کجا وجود دارد و سعی کنند در معرض خطر قرار گرفتن فرزندان‌شان را به حداقل برسانند.

در ظاهر، دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد که عبارتند از:

محتوای نامناسب: این می‌تواند مطالب آشکار جنسی، محتوای جنسیتی یا تبعیض‌آمیز، تصاویر و ویدئو‌های آزاردهنده یا خشونت‌آمیز، سایت‌های قمار و حتی فحش دادن باشد. آن چه شما نامناسب می‌دانید به سن و سطح بلوغ فرزند بستگی دارد. محتوای مناسب می‌تواند کودک شما را در فرهنگی غیر بومی قرار دهد و در اخلاق و رفتار‌های او تاثیرات ویرانگری به جا بگذارد.

متأسفانه، قلدری یک واقعیت زندگی برای بسیاری از کودکان است. اما دنیای آنلاین احتمالاً تهدید را بسیار فراتر از شبکه دوستی آن‌ها گسترش می‌دهد. یک مطالعه اتحادیه اروپا ادعا می‌کند نیمی از کودکان در طول زندگی خود از نوعی قلدری آنلاین رنج می‌برند. فضای مجازی به محیطی خطرناک و ناامن برای کودکان تبدیل شده است. به جز مسئله جنگ نرم و تلاش کشور‌های استعمارگر برای کنترل ذهن افراد از طریق اینترنت، بسیاری از کلاهبرداران و انسان‌های سلطه‌جو نیز از طریق فضای مجازی طعمه‌های خود را انتخاب می‌کنند.

تظاهر و فریب: کودکان می‌توانند از طریق فناوری آگاه به نظر برسند. اما آن‌ها اغلب به افرادی که به صورت آنلاین با آن‌ها ملاقات می‌کنند، اعتماد می‌کنند. متأسفانه، برخی از بزرگسالان از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها معمولا سعی می‌کنند با تظاهر کردن به عنوان فردی هم سن و سال آن‌ها در برنامه‌های اجتماعی، بازی‌ها و سایر برنامه‌ها اعتماد قربانیان خود را جلب کنند.

نشت تصادفی داده‌ها: همه ما احتمالاً اشتراک‌گذاری آنلاین بیش از حد را تجربه کرده‌ایم. اما فرزندان ما اغلب دایره دوستی دیجیتالی بسیار بزرگ‌تری نسبت به ما دارند، به این معنی که ممکن است برخی از شیادان به دنبال اطلاعاتی باشند که بتوانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند. حتی چیزی بی‌خطر مانند نام دوست‌ها، آدرس خانه آن‌ها یا این واقعیت که آن‌ها به مسافرت می‌روند می‌توانند در حملات دیجیتال و دنیای واقعی استفاده شوند.

سرقت هویت و کلاهبرداری‌های فیشینگ: به محض این که فرزندان شما شروع به ثبت‌نام در شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و حساب‌های ایمیل می‌کنند، با پیام‌های جعلی بمباران می‌شوند که با هدف فریب دادن آن‌ها برای ارائه اطلاعات شخصی و مالی حساس یا نصب بدافزار طراحی شده‌اند. خیلی از آن‌ها قانع‌کننده به نظر می‌رسند. حتی برخی ممکن است به گونه‌ای طراحی شده باشند که جوایز و پاداش‌هایی را برای جلب توجه در نظر بگیرند.

گذراندن زمان بیش از حد با نمایشگرها: این امر با مشکلات چشمی، افسردگی، پرخوری و سایر مشکلات جسمی در بین کودکان مرتبط است. شاید واضح‌تر از همه، چسبیدن به صفحه نمایش به این معناست که فرزندان شما در دنیای فیزیکی تعاملی ندارند، که این موضوع می‌تواند رشد عاطفی و اجتماعی آن‌ها را مختل کند.

در نرم افزار کنترل والدین باید به دنبال چه چیزی بود؟

راه‌حل‌های زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند به برخی یا همه چالش‌های فوق کمک کند. همکاری با یک برند قابل اعتماد که سابقه‌ای اثبات شده در این فضا و همین‌طور بازار امنیت سایبری دارد، سودمند است. موارد زیر را به عنوان یک نقطه شروع خوب در نظر بگیرید:
کنترل برنامه‌ای که به شما امکان می‌دهند برنامه‌های نامناسب برای یک سن را مسدود کنید یا کنترل کنید که به کدام برنامه‌ها و برای چه مدت دسترسی داشته باشند. محدودیت‌های زمانی روزانه ایده خوبی برای به حداقل رساندن زمان استفاده از نمایشگر‌ها هستند.

گزارش‌های استفاده از برنامه و وب به شما کمک می‌کند بهتر بفهمید فرزندتان وقت خود را به صورت آنلاین کجا می‌گذراند و این موضوع می‌تواند به برجسته کردن سایت‌ها و برنامه‌هایی که ممکن است در آینده نیاز به مسدود شدن داشته باشند، کمک کند. همچنین باید هر برنامه تازه نصب شده‌ای را علامت‌گذاری کند.

جستجوی ایمن به فرزند شما کمک می‌کند تا در وب جستجو کند و در عین حال دسترسی به سایت‌هایی که برای سن او نامناسب هستند و از پیش طبقه‌بندی شده‌اند را مسدود کند. در این حال خوب است که آن‌ها برای دسترسی به سایت‌های خاصی بتوانند درخواست کنند؛ سپس شما می‌توانید به صورت موردی به آن‌ها رسیدگی کنید.

هشدار‌های مکان‌یاب و منطقه‌بندی، مکان و لوکیشن دستگاه‌های فرزندتان را نشان می‌دهد که اگر موقعی فرزندتان نتوانست به شما پیام بدهد یا تماس بگیرد، دچار اضطراب نشوید. یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این قابلیت، امکان ایجاد «منطقه‌های فیزیکی» است که هنگام ورود یا خروج فرزندتان از آن مکان، به دستگاه شما اعلان‌هایی ارسال می‌شود. یک پورتال ساده، آخرین قطعه پازل است که به شما امکان می‌دهد به راحتی محصول را به طور مداوم راه‌اندازی، مدیریت و پیکربندی کنید.

صحبت کردن خوب است

در حالی که این می‌تواند فرزندان‌تان را از تاریک‌ترین قسمت‌های اینترنت محافظت کند، نرم‌افزار کنترل والدین، راهی قطعی نیست که به طور جادویی فرزند شما را به یک کاربر اینترنت مسئولیت‌پذیر تبدیل کند. هیچ چیز نمی‌تواند جای ارزشی که از ارتباط صادقانه و دو طرفه شما با فرزندان‌تان به دست می‌آید را بگیرد. صرفا به آن‌ها نگویید که در حال نصب نرم‌افزار هستید. به آن‌ها بگویید چرا دارید این کار را انجام می‌دهید. در مورد خطراتی که می‌بینید بحثی آزاد داشته باشید و قوانین اولیه‌ای را با هم تنظیم کنید. مطمئن شوید که آن‌ها احساس شنیده شدن می‌کنند. حتی بهتر از همه این‌ها، سعی کنید هر چند وقت یک بار از فناوری فاصله بگیرید. دنیای شگفت‌انگیزی برای فرزندان شما وجود دارد که آنلاین نیست.